De såkaldte TMA’er (Truck Mounted Attenuator) udgør en slags stødpuder, som monteres sammen med anvisningstavler bagest på tunge lastbiler. Skulle uheldet være ude, at en bilist overser advarsler og anvisninger, bliver ulykken mindre voldsom, da TMA’ens stødpude absorberer kollisionskraften.
”I denne sommer har vi fået den første lastbiludlægger med TMA. Den kører nu i kombination med yderligere en lastbil med TMA bag sig i den vognbane, hvor der skal udlægges ny kørebaneafmærkning. I kombination med skiltevogne på to lettere servicebiler, som kører i nødsporet, udgør de fire køretøjer en kørende afspærring,” forklarer Jesper Wraae-Bess, som er administrerende direktør hos Saferoad Services.
Et nyt stort skridt for sikkerheden
TMA monteret direkte på den tunge vejmarkeringsmaskine er nyt i Danmark og nøglen til at opnå en kørende afspærring, hvor vejarbejderne på intet tidspunkt forlader sikkerheden i førerhuset på deres biler.
”Når vi bruger lastbiludlægger med TMA, eliminerer vi risikoen for, at vores medarbejdere kommer alvorligt til skade, mens de arbejder på trafikerede motorvejsstrækninger,” siger driftschef Nicolai Demant og forklarer:
”Det betyder alt for os, at vores medarbejdere kommer sikkert hjem fra arbejde. Når de kører med den nye TMA-løsning, er der ingen af de fire medarbejdere på opgaven, som skal ud at gå på vejen og arbejde ubeskyttet i trafikken på noget tidspunkt.”
Effektivt vejarbejde og afvikling af trafikken
Ydermere har Saferoad Services’ nye TMA-løsning den fordel, at afspærringen kører langsomt fremad i takt med, at arbejdet udføres. Et stykke af den ene vejbane afspærres og frigives i takt med udlægningen af kørebaneafmærkning.
Når etableringen af ny vejmarkering samtidig tilrettelægges til at foregå på de tidspunkter, hvor den pågældende motorvejsstrækning er mindre belastet, øger det også fremkommeligheden og sikkerheden for trafikanterne.
”Med TMA-løsningen bevæger den vognbaneafspærring, vi behøver, sig fremad i takt med udlægningen af kørebaneafmærkning. Når vi samtidig tilrettelægger arbejdet uden for myldretiden, generer vi trafikanterne mindre og gør det mere sikkert for dem at passere vores arbejdsområde,” siger Jesper Wraae-Bess.
Mindre brændstof og CO2 pr. meter vejstribe
TMA-løsningen kræver en stor lastbil, og at opstribningsmaskinen også er i den tungere vægtklasse opbygget på en lastbil, begge monteret med TMA. Dertil kommer to lettere følgebiler med skiltevogne. Der er altså tale om en større konvoj, som egner sig bedst til opstribning på længere og rette vejstrækninger, primært motorveje og motortrafikveje.
Men modsat, hvad man skulle tro, så gør løsningen trods de tungere køretøjer også Saferoad Services i stand til at reducere brændstofforbruget og dermed CO2-udledningen pr. meter udlagt kørebaneafmærkning.
”Med den nye TMA-løsning fortsætter vi vores rejse hen mod endnu mere effektiv og miljørigtig vejmarkering. Vi skal ikke over samme vejstrækning mere end én gang pr. opstribning. Det kommer til at give os en større besparelse i både brændstof og tidsforbrug,” forklarer Jesper Wraae-Bess.