Vejstriben LongDot - Ingen støjgener, mere synlighed og sikkerhed

Mængden af klager over vejstriber, der ikke kan ses, hober sig op hos vejmyndighederne. I årevis har det været muligt at vælge mellem støjende og synlige vejstriber eller de almindelige flade vejstriber, som ikke støjer. Det store problem med de flade vejstriber er dog, at de i vådt føre virker som et spejl, der kaster bilisternes lygtelys ud i intetheden og efterlader føreren af bilen med under to sekunder til at orientere sig om vejforløbet.

I samarbejde med Geveko Markings og Vejdirektoratet har Saferoad Services derfor udviklet LongDot. Det er en ny type vejstribe der, udover at øge synligheden i vådt føre, øger orienteringstiden med 50 procent til de nødvendige tre sekunder, der sikrer en komfortabel og sikker kørsel.

LongDot er en nytænkning af de forsøg, der tidligere blev gjort med dot-linjer, hvor synligheden blev øget til et hidtil uset niveau. Vejstriben støjede dog for meget til vognbanelinjer og for lidt til at erstatte kantlinjerne. Trafiksikkerhedsmæssigt kunne denne type vejstribe derfor ikke erstatte de eksisterende. 

Det kan LongDot derimod. Den nye vejstribe er kendetegnet ved små ovale prikker, der ligger i forbandt. Det betyder, at bilernes dæk undgår at ramme kanterne, når de passerer striben. Resultatet er en støjsvag vejstribe med høj refleksion og synlighed, når det er mørkt og vådt. 

LongDot er testet af Vejdirektoratet på Tirstrup Lufthavns arealer. Striberne er blevet fulgt nøje fra udlægningen til de voldsomme fysiske tests med Vejdirektoratets sneplove. I august 2018 udlagde Saferoad Services, sammen med Geveko Markings, LongDot på Vejdirektoratets officielle certificeringsstrækning ved Gørlev med det formål at få produktet certificeret til brug på Vejdirektoratets veje.

Med de støjsvage egenskaber ved LongDot har vi nu et produkt, der kan bruges i støjfølsomme områder. Det betyder, at det ikke længere er nødvendigt at gå på kompromis med synligheden af striberne inden for 150 meter af bebyggelse. Alle landets eksisterende plane kantlinjer og midtlinjer kan derfor erstattes. Resultatet er større fremkommelighed og trafiksikkerhed.

  • 50% mere synlig

  • Større trafiksikkerhed i mørkt og vådt føre

  • Ingen støjgener

  • Vurdering

Kontakt os for mere info
Jesper Wraae-Bess
Administrerende direktør
Jesper Wraae-Bess
+4521603353
Johnny Damm
CSO - Sjælland & Øerne
Johnny Damm
+4542148313
Lars Thomasen
Salgschef - Syd & Nord Danmark
Lars Thomasen
+4542148306